Social-Media

Je bedrijf op Social Media

Het is tegenwoordig niet genoeg om alleen maar een website te hebben. Iowah helpt je graag verder op het social media gebied.

Maak gebruik van je netwerken. Daar liggen grote mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan:

Voordat je aan de slag gaat met Twitter, LinkedIn en bloggen is het verstandig om goed na te denken over je personal brand. Iedereen kan vertellen wat hij doet en hoe hij dit doet. Maar wat veel mensen vaak vergeten is dat het belangrijker is om te beginnen met vertellen waarom je iets doet. Wat zijn je drijfveren? Wat is je passie?

Wanneer je eenmaal aan de slag gaat met social media, probeer dan de volgende stelregels aan te houden:

Wees:

LinkedIn

LinkedIn is in Nederland het meest gebruikte zakelijke online sociale netwerk. Met LinkedIn heb je een online curriculum vitae, een online visitekaartje en eenlinkedin platform om je zakelijke netwerk uit te breiden en te onderhouden. Hiernaast kun je op LinkedIn informatie vinden over nieuwe klanten, contactpersonen en bedrijven. De kans is daarmee ook redelijk groot dat anderen op LinkedIn informatie over jou of je bedrijf zoeken. Ook wanneer je in Google zoekt op een naam, dan is het LinkedIn profiel (als die aanwezig is) een van de eerste resultaten. LinkedIn is hét platform om jezelf of je bedrijf op een professionele manier te presenteren. Probeer jezelf te onderscheiden van anderen door je profiel zoveel mogelijk in te vullen. Ook het toevoegen van bijvoorbeeld een presentatie (via Slideshare) op je profiel kan ervoor zorgen dat je profiel net wat meer opvalt.

Twitter

De kracht van Twitter is dat het een laagdrempelig platform is voor razendsnelle communicatie. De korte berichten van maximaal 140 tekens verplichtentwitter gebruikers van Twitter om kort en to the point te zijn. Twitter is daarmee een ideaal middel voor snelle interne en externe communicatie. Ik denk dat een groot gedeelte van de mailtjes die worden verstuurd, vervangen kunnen worden door tweets. Bijkomend voordeel is dat je bij Twitter geen inbox hebt die volstroomt.

Twitter kan ook worden gebruikt om op de hoogte te zijn en te blijven van ontwikkelingen en nieuws uit je eigen vakgebied. Dit kan heel makkelijk door mensen te gaan volgen die werkzaam zijn in hetzelfde vakgebied, bijvoorbeeld collega’s of concurrenten. Andersom betekent dit dat jij met Twitter de kans hebt om anderen op de hoogte te brengen van ontwikkelingen, nieuws etc. Het interactieve aspect van Twitter is erg belangrijk. Het gaat niet alleen om zenden, maar ook om ontvangen. Zorg dat je de conversatie aangaat met mensen. Bij zakelijk gebruik van Twitter zie je vaak dat er alleen maar informatie wordt uitgezonden. Wanneer je zou reageren op iets, dan is het vrijwel zeker dat je geen antwoord krijgt. Converseren met volgers is juist belangrijk om ze te binden aan jou of aan je bedrijf. Net als LinkedIn draagt Twitter bij aan een stukje zichtbaarheid op het internet.

Bloggen

Het beginnen van je eigen blog of bloggen voor je bedrijf heeft een hogere drempel dan LinkedIn en Twitter. Het kost iets meer tijd en moeite, maar het groteDocument-Write-icon voordeel van bloggen is dat je daar kunt laten zien wat voor inhoudelijke kennis je in huis hebt. Met LinkedIn en Twitter kun je laten zien wie je bent, met een blog laat je zien wat je doet en waar je verstand van hebt. Bloggen is de manier om je inhoudelijke kennis te delen. Waarom zou je dit in een blog doen en niet in een nieuwsbrief of artikel? Omdat mensen bij een blog worden uitgenodigd om te reageren op de inhoud. Het heeft een sterk interactief karakter, het geeft de kans om te converseren met mensen. Het is hierbij wel belangrijk om de inhoud te koppelen aan je naam en gezicht. Zorg dat mensen de inhoud associëren met jouw naam en gezicht. Een groot bijkomend voordeel van een blog die wordt gekoppeld aan de corporate website is dat het de vindbaarheid in Google verbetert. Zo zorg je ervoor dat mensen ook op inhoudelijke thema’s terechtkomen op je website.

Neem gerust contact op met Iowah om een plan van aanpak te maken.